KÁOSZGYAKORLAT

Ha ezt most elmondod egy civilnek, hogy a bejövő segélyhívását nem veheted fel, akkor nem hiszi el majd neked, pedig sajnos így van. Nem szeretek ilyet még gondolni sem, mert ez az ami padlóra tesz, de ha egy összeroncsolódott autóból jön a hívás ahol benn van három gyermek élet és halál közt ???? Egy bizonyítási eljárás kellene a régi jól bevált 105-ös segélyhívások és a mostani kotvány közt”.

A káoszelmélet után itt a “káoszgyakorlat”

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének honlapján már olvashatóak azok a vélemények, amelyeket a mentésben részt vevők írtak.

A levelek tanúsága szerint március 14-én, 15-én teljes volt a fejetlenség, az irányítók azt sem tudták, hová vezényelték mentésre az embereiket. A szakszervezet a leveleket nemcsak a belügyminiszternek küldi el, hanem az ombudsmannak is, hogy segítsék a vizsgálatát. Az állásukat féltő tűzoltók névtelenül számoltak be tapasztalataikról, de egy nyugdíjas tűzoltó alezredes névvel írt és olvasott be.

A véleményeket – tömörítve – közöljük.

„Miután teljes volt a létszám, közöltem a buszvezetővel, hogy indulhatunk. Erre ő visszakérdezett, hogy hová? Mondtam neki, hogy aki a buszt rendelte az csak megmondta…” „…Később közölték, hogy Bábolnáramenjünk. Vegyük fel egymással a kapcsolatot, mert A-ról és B-ről is indultak buszok. A parancsnok kérte, hogy határozzák meg az útvonalat merre menjünk, mely utak járhatóak. Erre kapott két telefonszámot és közölték vele kérdezze meg a közút kezelőtől. Így jutottunk el az 1-es főút felé, haladtunk is az M6-oson, ott beszóltak, hogy azonnal álljon meg mind az összes busz a következő rádióforgalmazásig. Kerestünk egy pihenőt és vártunk, majd közölték velünk hogy forduljunk vissza állomáshelyünkre…”. „…A buszvezetőt hívta az irányítója, hogy kérdezze meg tőlem kifogja fizetni a kirándulást…””… jeleztem a pk-nak hogy mi lett volna, ha még dolgozunk is, mert a semmiről igen sokat kellett jelenteni. Úgy tudom, hogy más megyék is jártak így kirándulni egy jót szombat délután”.


Fotó: MTI / Krizsán Csaba

„…Az M1-es „koppanásig” valóban koppanás volt, mert az utolsó rendőrzárásnál jeleztük, hogy akkor itt vagyunk, hol van az irányítási pont vagy valami, de csak kinevetett. Aztán a velünk lévő megbízott tiszt nem kevés telefonálgatás árán kiderítetett ezt-azt. Visszatolattunk a koppanási ponttól az első lehajtóig. Utána rendőri felvezetéssel a szembe sávban feljutottunk a tett helyszínére 2 melegedő busszal együtt. Hólapát volt a buszon és űrhajós önmelegítő kaja és tea is, ezzel nem volt gond (még költőpénz is volt a csapat vezetőnél vész esetére). Ami hiányzott: kommunikációs eszköz…”. „…Világító eszközök. Persze aki hozott magával annak volt, illetve mentőszerek voltak kirendelve világítani, de azért éjszaka kell egy saját lámpa is. A helyi tábornok meg volt elégedve, már amikor megjöttünk a munkánkkal, mi is örültünk, hogy végre lehet lapátolni, mert már szétfagytunk a buszon…”. „Még éjszaka a fenti részen megindult a forgalom, ahonnan az osztrák sógorok küldtek hómarókat…”. „…Itt jut eszembe, hogy a kamionok legalább 80 % külföldi volt és a hóban a személyautó döntő többsége is külföldi rendszámú volt. Így a BM „megmentjük SMS” nem hiszem, hogy bármit is ért akkor már mikor elküldték. A tábornok megköszönte a végén a munkát és eljöttünk…”.

„14 körül bent voltam 15 körül indultunk és a tett helyszínére este hét körül értünk oda ahol a tényleges munkát megkezdtük. Kétszer álltunk út közben több órát, egyszer rendőri felvezetés miatt vagy miért… másodszor nem is tudom, vártunk egy kárhely parancsnokot vagy nem tudom de tény hogy, 4 óra kellett 100km megtételéhez. Eszközeink: 40 db szenes lapát volt, se rádió, se lámpa, se semmi…”. „…4 buszból segítettünk ki turistákat, kocsikat kapartunk, ki illetve hó akadályokat szedtünk szét és megjött egy osztrák hókotró ami kb. 1 perc alatt odébb rakott annyi havat, mint mi 3 óra alatt…. Na de az ami a legfelháborítóbb volt hogy a TEK segít…. TEK ült a Q7-esbe, ennyi volt amit mi láttunk. A rendőrök rendesek voltak, adtak ők is teát meg irányítottak az álló forgalmat…Hajnalig voltunk ott”.


Fotó: MTI / TEK

Az M7-es autópályára simán felengedtek bennünket, pedig a tömegkarambol miatt már akkor le kellett volna zárni! El is jutottunk Martonvásárig, ahol letereltek bennünket a régi 7-es útra! Na onnantól fogva lépésben araszolgattunk előre! Az araszolgatás folyamán több rendőrtől kértünk felvilágosítást a helyzetről, de ők sem tudtak semmit mondani, mert NEM VOLT INFORMÁCIÓJUK! Csak azt tudták, hogy őket erre az útszakaszra irányították valamikor a délután folyamán,de hogy máshol mi van arról fogalmuk sem volt! A felelősség kérdése ebben a helyzetben szerintem összetett! Felelős a közútkezelő, ugyan is sehol nem találkoztunk a hófogó kerítésekkel! Máskor még májusban is kinn voltak, most meg a hét elején beszedték őket, bár a meteorológia már akkor előre jelezte a havazást és a viharos szelet!Felelősnek jelöltem meg azt az irányítási rendszert, amit már régóta szidunk és jelezzük az OKF felé az alkalmatlanságát! Felelősnek jelöltem meg a mentésben részvevők közötti kommunikációt,ami nagyban növelte és elősegítette a nagybetűs KÁOSZT! Felelősnek jelöltem meg azt a személyt,személyeket, aki,akik irányították a mentést a késedelmes és szakmaiatlan intézkedések sokaságáért! Viszont Pintérrel ellentétben nem tartom felelősnek az utazókat, akik későn vagy egyáltalán nem kaptak korrekt tájékoztatást az utak állapotáról! Mi is próbáltunk az OKF honlapjáról információhoz jutni,de az aktuális helyzetről SEMMIT NEM ÍRTAK! Megemlítettem azt az abszurd helyzetet is hogy az állomány védőruházatának cseréje több mint egy éve várat magára, de az M10 -es ruha bevezetésére volt pénz!”

„Tegnap szolgálatban voltam és teljes volt a káosz! –művelet-irányítás azt se tudta hol van! – PAJZS behalt! kétszer teljesen –a reggeli riasztás este 6 körül jött meg a pajzson!! – KAP online is meghalt ma! –intézkedések egymással szemben össze vissza és még sorolhatnám!”

Hiányos és rossz állapotú védőfelszerelésben dolgoznak erőn felül a kritikus helyzetben a tűzoltók. Lyukas csizmák és szakadt védőruhák nehezítik a mentésben résztvevőket. Már 2010-ben is 1000 db új védőruha hiányzott, mára már ez a szám a többszörösére nőtt. Sajnos elfogyott a 2011-12-es keret a 10M egységes rendészeti egyenruhára. A fekete színű gyakorló ruha használatát megtiltja az OKF 2013.12.31-el, így nem marad semmi, amit a tűzoltók zord időjárásban a bevetési ruha alá felvegyenek. Egyszerűen egy ilyen helyzetben majd megfagynak. A problémát fokozza, hogy a katasztrófavédelem által központosított 105-ös műveletirányítás nem tud kezelni egyszerre 3-5 jelzésnél többet. Az OKF által vásárolt, vagy talált döntéstámogató program, akkor is lefagy, ha nincs káresemény, így gyakori a riasztási közlemények több órás, akár fél napos csúszása. A kormányzati internet hálózat, olyannyira primitív teljesítményű és leterhelt a kémprogram miatt, hogy központi adatokhoz nem lehet hozzájutni és a helyzetjelentéseket sem lehet továbbítani, amiből a bevethető erők és eszközök koordinációját tervezhetnék. Döntésképtelen, vagy nem merő, ha még is, akkor gyakran egymásnak ellentmondó intézkedések hozó végzettség nélküli vezető beosztású hivatásosok, akik gyakran a civil életből bekerülve egyből tűzoltó főtiszté avanzsáltak”.

Fotó: MTI / Beliczay László

„Húzós nap volt. Még az áram is elment többször. Szívott mindenki nálunk. Újra nálunk csengett ki a 105, avval a különbséggel, hogy nem rendelhetett el riasztást a szolgálatparancsnok, pedig gördülékenyebben ment volna minden.”

„Az egyik legfontosabb problémára hívom fel mindenki figyelmét, bár ez mindenhol így működik szerintem, sajnos. Az új rendszer úgy van kitalálva, hogy a túlcsordulás esetén bejövő hívást NEM VEHETED FEL. (??????) Ne tűnjön nagyképűségnek, de egypár avartüzes időszakot már megértem itt a cégnél és idősebb, tapasztalt híradósok élből pergették a dolgokat a híradóban. Totális profizmussal vették fel a napi 20-30 vagy több riasztást. Ha nem volt benn szer,akkor közvetlen adták a másik városnak, ment minden flottul. Agyban megvolt, hogy nálunk pl. ki és merre jár és hallottuk is egymást a rádióban tehát nem volt gond az sem. Ja és nem voltak variálva soha a kárhelycsatornák sem. Ha ezt most elmondod egy civilnek, hogy a bejövő segélyhívását nem veheted fel, akkor nem hiszi el majd neked, pedig sajnos így van. Nem szeretek ilyet még gondolni sem, mert ez az ami padlóra tesz, de ha egy összeroncsolódott autóból jön a hívás ahol benn van három gyermek élet és halál közt ???? Egy bizonyítási eljárás kellene a régi jól bevált 105-ös segélyhívások és a mostani kotvány közt”.

„Azért egyetlen egy jó tapasztalatot tudok elmondani! Eddig mindenki mondott mindent a KMSZ-re! csütörtökön igazából nem panaszkodtam rájuk! Beszorult egy kamionos nagyon durván. KMSZ ért ki előbb, mi csak utána, ugye így az ő esetük. Oda értünk, semmibe nem szóltak bele, az volt amit én mondtam ők is azt csinálták. Rádióztak helyettem is és a kezünk alá dolgoztak. A végén még meg is köszönték! Utána a másik esettnél is ketten a kollégámmal intéztünk mindent és egymással rádióztunk, oldottunk meg mindent és ígyflottul is ment a dolog! Persze nekik kellett volna, de így azért jobb volt mindenkinek!”

„Mint sok kollégám én is saját magam tapasztaltam meg a 14-ei szolgálat alkalmával, hogy milyen gyorsan borul össze egy, az égig fényezett rendszer. A 105-ös hívót felváltani kívánó 112 egyeduralmát nem szabad hagyni érvényesülni mert ez a mostani helyzet is annak óriási hibáira emlékeztet. Meg kellene próbálni újra a hivatásos tűzoltóságokhoz visszaadni ezt a lehetőséget, hogy a jelzés beérkezésétől fogva, mint helyileg illetékes bonyolíthassa a komplett segítségnyújtást. Ez a legegyszerűbb és leggyorsabb lehetőség. Én ezt már nagyonrég hangoztatom: a régi rendszernek csak azt a baját kellett volna javítani, hogy a hívás mindig a legközelebb eső tűzoltósághoz fusson be”.

Fotó: MTI / Beliczay László

Műveletirányítással kapcsolatban:
tapasztalat hiánya miatt ekkora volumenű káreset nem tudnak átlátni
nem volt egy személy, aki kézben tartotta volna az irányítást, több csatornára szétosztották a káreseteket és utána nem lehetett elérni őket
– volt mikor több káreset volt egyszerre egy csatornán, lassú volt az intézkedés
– információ hiányosságok miatt többször előfordult, nagy kerülővel tudtuk csak a kárhelyet megközelíteni
a hangnem, amit velünk szemben megengedtek maguknak, felháborító volt.
– a védőital és az ellátásról magunknak kell gondoskodni, mert hiába látják, mekkora a káreset nem foglalkoznak velünk
több esetben kérni kellett, bírálják felül a döntésüket, mert a Daru 500m.-re ment el mellettünk és többszöri kérésre küldték csak oda hozzánk egy 5 perces munkára
volt jelzés, ami elveszett a rendszerben
– ha tanácsot kapnak, akkor azt okoskodásnak veszik, pedig segítő szándékkal próbáljuk, de majdhogynem kikérik magunknak
– a helyi ügyeletesekkel nem kommunikálnak, akik helyismeret és tapasztalatukból adódóan másodpercek alatt oldanák meg a dolgokat.
Szerek, felszerelések, védőruhák:
– 1 védőruha kevés, mert mikor átázik nincs mit felvenni
– szereken rendszeresített lámpák akkumulátor miatt nem használhatóak
a szerben nem volt fűtés, ami elég emberpróbáló volt
Szerek javítása kriminális, lassú és nem megbízható
– a szerek felszerelések kiöregedettek ezért folyamatos problémák vannak velük, nem üzembiztosak
a társszervekkel való kommunikáció nem megoldott

Felhívás és tájékoztatás nélkül kívántak egy mentő akciót indítani az M1 autópálya azon szakaszára, ahol még több mint száz autó van a hó súlya alatt. Mind ez szép is lett volna, de a Hősök terén alig találtunk rá a gyülekező pontra, mert nem volt ott senki amikor odaértünk. Kis idő múlva megjelent a katvédelemtől néhány ember köztük egy tábornok akinek a feladata Pestről útnak indítani az autóbuszokból, tűzoltóautókból, és egyéb járművekből álló konvojt. Tábornokunk elmondja bele a kamerába meg a mikrofonba, hogy ők bizony 1000 önkéntesre számítanak!!! (honnan is, amikor ez az akció sehol nem volt meghirdetve!)… Már úgy egy órája lehettünk a találkozási ponton, de csak nem jött az ezres tömeg, hogy havat lapátoljon pedig már előkerült egy katvédes asztalka és székek is, hogy az adminisztrációt kényelmesen el lehessen végezni. Hiszen az ezres tömeg csak azt követően szállhatott fel a buszok valamelyikére, ha már regisztrálták. De csak nem jönnek!”

XXX megyében egy hókotró volt és 22 órakor lejárt a munkaideje. Utána csak a gazdákra számíthattunk, akiknek egy részét már megbüntette a katasztrófavédelem”.


Fotó: MTI / Varga György

„Nálunk szombaton berendeltek a vasárnapi szoliból 9 embert mondván, nagy szükség van rájuk az autópályán! Beérkeztek a laktanyába, beöltöztek védőruhába majd elindultak a megyére! Megérkeztek és azzal fogadták őket,hogy mit keresnek itt!A megdöbbenés ült ki az arcukra, hiszen azt hitték azért hívták el őket a családjuktól szombaton,hogy segíthessenek! Ezek után felültették őket egy buszra átvitték Tatára a csapatot! Ott megköszönték azt, hogy eljöttek és még öt órán keresztül ingáztatták őket mindenhova, de egy kapavágás nélkül tértek haza! Tudom, ez is egy sikertörténet, de a kollégáim nem így élték meg! Ja és nem mellesleg mondták nekik, hogy az árvíznél majd számítanak rájuk!”

„XXX-ről is behívtak 5 főt, fölutaztak a megyére majd XXX-re és mielőtt oda értek volna, visszafordították őket, jöjjenek haza. Itthon egyelőre az az infóm, hogy önként és dalolva mentek, nem berendelés volt.Jó vicc a hivatás tudattal.”

„Szombaton nálunk is körtelefon volt, hogy ki tud bejönni, össze is jött olyan kb. 100-120 ember, önkéntes külsősökkel együtt. Elindultak buszokkal, kb. 30 km után meg visszafordították őket. Ennyi volt. Ja, a szolgálatban lévőket is leváltották, ha menni akartak meg még hasonlók. Úgy a fél szolgálat elment”.

Végül a honlapon Csabai László nyugállományú tűzoltó alezredes reagált arra, amit Tóth Ferenc országos polgári védelmi főfelügyelő mondott az ATV-nek. A levélíró nemcsak az interjúalany stílusát, hanem a szemléletet és megalapozatlan szakmai önhittséget is sérelmezte, „tiszteletben tartva a tényleges végrehajtók, beavatkozók elkerülhetetlen hibáihoz való jogát”. Csabai László mindenesetre volt tűzoltóként „és katasztrófavédelmi főügyeletesként is szégyelli magát, és megköveti a nyilvánosságot Tóth Ferenc nevében (is).

A Belügyminisztérium elkészítette és határidőre le is adta a rendkívüli időjárás miatt kialakult katasztrófahelyzet tapasztalatairól szóló jelentését – mondta Pintér Sándor belügyminiszter múlt kedden, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) éves tiszti értekezlete után Budapesten. A miniszter hozzátette: a jelentést a kormány tárgyalja meg, nyilvánosságra hozataláról a kormányfő dönt. A tárcavezető közölte: ha parlamenti vizsgálóbizottságot állítanak fel az elmúlt napokban előállt katasztrófahelyzet esetleges felelőseinek kivizsgálására, az elsők között jelentkezik majd a meghallgatásra, és elfogadja a meghívást.

Orbán Viktor a minap azt állította, hogy nem lehetett gyorsabban kimenteni az utakon rekedt embereket. A múlt heti rendkívüli időjárás miatt kialakult katasztrófahelyzet elhárításával kapcsolatban a kormányfő a Kossuth Rádióban azt mondta, a mentés első számú célja megvalósult, mert az emberi élet biztonságát garantálták, és az állapotokhoz képest a vagyoni kár is elfogadható mértékű volt. A bajt egy módon lehet megelőzni, ha az emberek józan megfontolás alapján együttműködnek a hatóságokkal – jelentette ki Orbán Viktor, hozzátéve: „ha felmentünk a sztrádára, onnantól kezdve a Jóisten kezében vagyunk, hogy beleszorulunk-e egy ilyen helyzetbe, vagy pedig időben sikerül lemenni”.

gárda_árviz_riadó

Szabad Riport megjegyzése:
Reméljük, hogy a várható ár- és belvízre nem így készült fel a kormány és az illetékesek!
Azt pedig mi is csak megerősíteni tudjuk, a rendszer egy fabatkát sem ér! Szinte minden esetben, amikor a 112-őt hívtuk (nem a március 15-i helyzetről van szó!) bármikor vagy fel sem vették, vagy akár negyed órán át is várakozni, és próbálkozni kellett. Szinte minden alkalommal a helyi csak a helyi rendőrségi ügyelet telefonját vették fel. Konkrétan, több olyan est is volt, amikor nem lehetett megállni, és vezetés közben próbáltuk telefonon jelezni, balesetet, vagy tűz esetet, már rég a végcélhoz értünk, mire valaki felvette a segélykérő telefont! Legutóbb épp tegnap éjjel, amikor egy (feltehetően gyújtogatásos) tűzesetet, jelentettek volna be a 112-re, már ha méltóztattak volna fogadni a hívást. Szerencsére a 105-ös működött.
Nem csoda, ha már most aggódunk a hamarosan bekövetkező árvizek miatt, annak ellenére, hogy bejelentették, hogy felkészültek rá. Az egyetlen vigasz, hogy – mint egy közösségi portálon olvastuk – A gárdisták megint ott lesznek a gáton, sőt még további önkénteseket is toboroznak.

Szász Gerda – Szabad Riport Tudósító Iroda
forrás: HÍR24/Facebook

Reklámok
Galéria | Kategória: BOSSZÚSÁGOK, KÉK, Szász Gerda, SZERZŐK
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s