Oroszországnak új jégtörő óriáshajója lesz

…”Jelenleg nagyon sok projekt van, amelyik az arktiszi kontinentális talapzat és a part menti lelőhelyek fejlesztése irányul. Nagyrészt szénhidrogén nyersanyagról van szó. Ezt el kell szállítani az Arktiszról, ám a jégtörő flotta nélkül viszont ez nagyon problematikus lenne…”

***

Oroszországban 2015-ben bocsátják le a vízre a világ legnagyobb jégtörő hajóját. A Roszatom állami nagyvállalat máris versenytárgyalást hirdetett új hatalmas atomjégtörő építésére. A projekt dokumentációja szerint, az új hajó nagyobb lesz, mint a jelenleg legnagyobb jégtörő, a „50 let Pobedi” (50 év győzelem), – és mind az az észak-oroszországi folyamok torkolatában, mint a sarkvidéki tengereken is utat törhet a hajókonvojok számára.

Ilyen típusú és nagyságú jégtörő hajókkal, (mint amelyik most készül), Oroszország eddig még nem rendelkezett. (Pedig egy átlag európai szemmel már a meglévők is hatalmasak döbbenetes teljesítményűek! – a szerk.)

“Az új jégtörőt a legkorszerűbb biztonsági követelmények betartásával fogják legyártani” – közölte Jurij Szinyelnyikov, a legtöbb jégtörőt előállító Baltyijszkij Zavod hajógyár főépítésze. –

„Az új jégtörő, az Orosz Atomjégtörő flotta zászlóshajója és büszkesége lesz. A legmodernebb biztonsági rendszerekkel fölszerelve, valamint a különféle felügyelő szervek környezetvédelmi követelményeinek a betartására is ügyelnek a hajó építői. Reaktora is korszerűbb és biztonságosabb az eddigieknél”

Az új jégtörő hossza 173 méter, szélessége 34 méter. Csak a tájékozódás céljából utalunk itt a jelenlegi legnagyobb jégtörő, a „50 let Pobedi” paramétereire: 159, illetve 30 méter. Az új atomjégtörőnek a következő feladatok teljesítésének kell megfelelnie: 4 méter vastag jégmezőn kell utat törnie hajók számára, hajókat kalauzolnia kis vízen, úszó szerkezeteket kell vontatnia jégtáblák között és szabad vízen, valamint mentési munkálatokat végeznie bármilyen viszonyok közt.

Oroszország jelenleg 6 működő atomjégtörővel rendelkezik. Azonban mindenképpen szükség van új hajókra. Először is, mert minden flotta felújítást igényel egy idő után, – másodszor pedig, mert kiváltképpen megnőtt az északi területek jelentősége, mind politikai és gazdasági tekintetben is.

“Tekintettel tehát az ‘Északi tengeri út’ iránti megnövekedett nemzetközi érdeklődésre, valamint az arktiszi készletek egyre erőteljesebb kiaknázásával kapcsolatos kérdésekre, a közeljövőben Oroszország 3 új atomjégtörő építésébe kezd.

Egy-egy hajó értéke; mintegy 37 milliárd rubelt (azaz 1,14 milliárd dollárt) tesz ki” – közölte az Atomflot jégtörő flotta képviselője, Andrej Szmirnov. –

Jelenleg nagyon sok projekt van, amelyik az arktiszi kontinentális talapzat és a part menti lelőhelyek fejlesztése irányul. Nagyrészt szénhidrogén nyersanyagról van szó. Ezt el kell szállítani az Arktiszról, ám a jégtörő flotta nélkül viszont ez nagyon problematikus lenne.

Egyelőre az atomjégtörőket az állam finanszírozza. De a továbbiakban, ha a legnagyobb kitermelő cégek érdekelve lesznek, bizonyára, kialakul az állam és a magántársaságok partnersége. Elvileg a közeljövőben az ilyen jégtörők egész sorát felépíteni nagyon is reálisnak és gazdaságosnak tűnő elgondolás. Mely busásan megtérül a jövőben.

A projekt dokumentációnak megfelelően a jégtörőt 2017-ben üzembe kell helyezni. Ezért már 2015-ben vízre bocsájtják, amikor sor kerül az első tesztekre is.

Forrás: Natalja Kovalenko – hungarian.ruvr.ru

SzRTI

Az eddig elkészült és aktív orosz jégtörőkről még az alábbi linkeken olvashat:

A ’50 let Pobedi’ atomjégtörő (Orosz Wikipédia)

Tajmir atomjégtörő (Magyar Wikipédia)

Vajgacs atomjégtörő

Az első atomjégtörő; a Lenin

Advertisements
Galéria | Kategória: TUD-TECH | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.